5 rijdfouten die u nu aan het maken bent

Volgens de NHTSA is afgeleid autorijden verantwoordelijk voor 10% van alle dodelijke ongevallen. En hoewel u de wet zou kunnen volgen als het gaat om wat u wel en niet kunt doen, doet de gedachte dat één verkeerde beweging het allemaal naar de vaantjes kan helpen, iedereen huiveren.

Dit alles deed me nadenken over alle andere kleine fouten die we in onze auto's maken die geen groot probleem lijken te zijn, maar dat wel zijn.

1. Handsfree telefoongesprekken

Het maakt niet uit of u een mobiele telefoon in uw hand hebt of niet - u rijdt nog steeds een blok van staal van 900 tot 1.300 kilo op de weg. Er kan zoveel snel misgaan. Onderzoek heeft aangetoond dat het de spreker is die de bestuurder afleidt, niet het feitelijke vasthouden van de telefoon. De gemiddelde persoon kan zich op elk moment alleen op vier objecten concentreren.

Zodra u rekening houdt met alle mechanismen van het besturen - sturen, remmen, versnellen, schakelen, veranderen van het radiostation, etc. – betekent een telefoongesprek dat alles uit balans wordt gebracht. En het is niet alsof u alleen praat; in een telefoongesprek moet u naar de persoon luisteren, nadenken over wat de persoon zegt en vervolgens de persoon antwoorden. Dit alles neemt kostbare aandacht weg die gericht moet zijn op autorijden.

2. Zwenken

Een van de meest basiswaarden bij het rijden is dat u op uw eigen rijstrook dient te blijven. Klinkt eenvoudig genoeg, toch? Maar dat is het niet.

Veel bestuurders beschouwen de wegmarkering onbewust als gids, niet als een absolute must, en drijven eroverheen zoals sommige kleuters buiten de lijntjes kleuren. Het is een feit dat in 2007, volgens de National Highway Traffic Safety Administration, 15.574 mensen stierven bij een crash als gevolg van een chauffeur die uit zijn/haar rijstrook te buiten gaat. In datzelfde jaar werden 13.041 mensen gedood bij verkeersongevallen met alcohol. Behoorlijk angstaanjagend.

3. Nalatigheid bij voorrang verstrekken

Er zijn weinig dingen vervelender dan proberen op een snelweg in te voegen en dat er een klootzak is die u weigert in te laten. Maar het niet verstrekken van voorrang is meer dan vervelend - het is gevaarlijk. Voor bestuurders van boven de 70 jaar is het niet verstrekken van voorrang tijdens invoegen met verkeer de belangrijkste oorzaak van ongevallen. Deze chauffeurs kunnen het andere voertuig eenvoudigweg niet zien of ze beoordelen de tijd die ze moeten afstaan ​​verkeerd. Maar het zijn niet alleen oudere bestuurders - in 2007 was het niet verlenen van het voorrang de vijfde belangrijkste oorzaak van fatale auto-ongevallen.

4. Door het rood licht rijden

Wist u dat 75% van alle auto-ongelukken in steden plaatsvindt? Kunt u de belangrijkste reden raden? Door een rood licht rijden. Elk jaar veroorzaakt rood licht een ongeluk met ongeveer 1.000 doden en bijna 90.000 gewonden, en de meest voorkomende reden die mensen aangeven wanneer ze door een rood licht rijden, is dat ze haast hebben.

Het probleem is zo erg geworden dat in veel staten nu rode lichtcamera's zijn geïnstalleerd op drukke kruispunten. Tot nu toe hebben de camera's geleid tot een daling van 10% tot 40% in ongevallen veroorzaakt door rood licht te negeren. Goede of slechte strategie, een mogelijke treffer in de portefeuille lijkt ongelukken op kruispunten te voorkomen.

5. Remmen ingedrukt houden

Dit is een moeilijke. Ik was eens op bezoek in de buurt van Twin Peaks in San Francisco en om in het centrum te komen, moest ik een lange kronkelige heuvel afrijden. De heuvel was zo lang en steil dat ik niet eens mijn gaspedaal hoefde te gebruiken. Maar de remmen waren een ander verhaal. Hoewel ik wist dat ik niet helemaal moest remmen, was het bijna onmogelijk om dat niet te doen. Dus wat moet u doen in zulke situaties? De juiste manier om een ​​lange helling af te remmen, is om uw snelheid te regelen met de transmissie. Dit wordt "motorremmen" genoemd, waarbij de compressie van de motor wordt gebruikt om het voertuig te vertragen. Als u een handmatige transmissie hebt, betekent dit dat u naar een lagere versnelling moet schakelen, zoals van een vijfde naar een vierde versnelling gaan in een transmissie met vijf versnellingen. Voor automatische transmissies, schakelt u gewoon naar de volgende laagste versnelling, zoals van D4 naar D3. We moeten allemaal voorzichtiger zijn als we rijden - dat is een gegeven. 

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Antwoord op: {{replyComment.author}}
Alle velden zijn verplicht
Commentaar is succesvol ingediend

Terug naar boven