Diesel zonder NOx-uitstoot? Misschien is het mogelijk

De Universiteit van Loughborough heeft misschien een echte doorbraak in schone diesel gemaakt.

Een Brits onderzoeksteam aan de Universiteit van Loughborough in Leicestershire, Engeland, beweert dat het een nieuw systeem heeft om de gevaarlijke NOx-uitstoot van dieselmotoren te verminderen en mogelijk te elimineren. Het team zegt dat ze met de juiste ondersteuning (lees: geld) de technologie over twee jaar op de markt zouden kunnen brengen.

Het systeem wordt ACCT genoemd, voor de ammoniakproductie- en conversietechnologie (Ammonia Creation and Conversion Technology) en het zet Adblue, de makkelijk verkrijgbare zogenaamde dieseluitlaatvloeistof die door de meeste dieselvoertuigen wordt gebruikt, om in een ammnoiakrijke oplossing die stikstofoxiden deconstrueert, waardoor er enkel onschadelijke stikstof en water overblijft. Het succes van ACCT bestaat uit het feit dat het bij lage temperaturen kan werken terwijl AdBlue een normale werktemperatuur nodig heeft om naar behoren te functioneren.

Voorlopige rapporten, gebaseerd op een studie van Skoda taxi’s, tonen aan dat het 98 procent van de NOx-uitstoot kan opvangen, vergeleken met de 50 procent van het huidige systeem.

Professor Graham Hargrave, een van de leiders van de studie, zegt dat NOx slechts de eerste stap is. “NOx is serieus,” zei hij, “maar het is echt een punt-bronprobleem. Het maakt alleen wat uit in een kleine minderheid van locaties. Los het probleem op en je kan doorgaan met het verminderen van CO2, wat overal belangrijk is.”

Het team zegt te willen samenwerken met een grote leverancier en niet alleen met één fabrikant, om zo de proliferatie te versnellen.

Dit onderzoek is erg courant, aangezien zowel steden als landen proberen te achterhalen hoe ze hun lucht schoon kunnen krijgen. Rome, samen met Parijs, Madrid, Mexico-City en Athene, Griekenland, zijn van plan om diesel te verbieden binnen hun stadsgrenzen of binnen stadscentra. Porsche houdt vast aan de brandstof voor minstens een nieuwe generatie aan Cayennes, terwijl de FCA van plan is om het in 2022 te dumpen. Ford heeft echter nog een nieuwe Power Stroke V-6 aan de F-150 serie toegevoegd. Hoe dan ook, alle fabrikanten zullen opletten.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Antwoord op: {{replyComment.author}}
Alle velden zijn verplicht
Commentaar is succesvol ingediend

Terug naar boven