Monteren en uitbalanceren van banden en wielen

Wanneer u een nieuwe set banden of wielen krijgt, wilt u dat een expert deze monteert en uitbalanceert – tenzij u natuurlijk zelf een expert bent en beschikt over uw eigen montage- en balanceermateriaal.

Wat betekent “monteren” en “uitbalanceren”?

Montage is behoorlijk vanzelfsprekend – het is gewoonweg de handeling van het plaatsen van de banden op de wielen, en vervolgens de wielen op de assen van uw voertuig te installeren. Balanceren is ietwat gecompliceerder. Er wordt gezegd dat een wiel in evenwicht is wanneer het zwaartepunt identiek is aan de rotatie-as – met andere woorden, wanneer de massa van het wiel en de band gelijkmatig rond de as is verdeeld, waardoor er geen vibratie is wanneer de band draait. Een simpele manier om het concept van een uitgebalanceerde band te begrijpen, is te denken aan de centrifugecyclus van uw wasmachine. Wanneer de kleding gelijkmatig is verdeeld in de wasmachine, is dat geen enkel probleem. Maar wanneer zaken uit balans raken, is het een heel andere ervaring – en uiteraard wilt u niet dat dit met uw banden gebeurt!

Hoe gaat uitbalanceren in zijn werk?

Spin Balancing

Uw installateur gebruikt speciale apparatuur om de banden en wielen te analyseren en eventuele zware plekken te vinden die ervoor kunnen zorgen dat ze trillen tijdens het centrifugeren. Een voor een worden de banden en wielassemblages op de balanceermachine geplaatst en doorlopen ze een hele reeks diagnostische tests. De machine identificeert waar de band en de wielmontage uit balans zijn, en vervolgens corrigeert de technieker eventuele onevenwichtigheden door op specifieke locaties kleine gewichten aan te brengen op de velg om de gewichtsverdeling gelijk te houden.

Road Force Balancing

Terwijl de vorige techniek de bandassemblage in de lucht laat draaien om zo een onbalans te vinden, simuleert een wegkracht-balansmachine de kracht van de weg op een band door een grote rol tegen de band te duwen terwijl deze draait. Vervolgens meet de machine de afwijking van een perfecte ronding, zodat de technieker de band kan balanceren. Het balanceren op deze manier kan mogelijk problemen met uw banden detecteren die niet gevonden kunnen worden met spin balancing .

Breedte: Hoogte: Diameter:
Snelheidsindex:

Hoe brengen ongebalanceerde wielen een hobbelige rit teweeg?

Als uw wielen en banden uit balans zijn, kan de rijervaring van uw voertuig worden beïnvloed. Als u trillingen ervaart die beginnen bij ongeveer 65-70km per uur, en erger worden naarmate uw snelheid toeneemt, is de kans groot dat een van uw banden uit balans is.

De meesten onder ons zijn tijdens het rijden gevoelig voor trillingen en zelfs een kleine trilling kan uitermate vervelend zijn. En dat is niet alles – de repetitieve trillingen kunnen uw banden sneller laten verslijten, samen met de wiellagers, schokdempers en andere onderdelen van uw ophanging.

Trillingen kunnen ook voorvallen wanneer het wiel en/of de band niet helemaal rond zijn. Als er een hoge plek op het wiel zit en ook op de band, en ze toevallig op één lijn liggen, zal de hoge plek nog meer uitgesproken zijn. Een getraind technieker kan dit probleem meestal verhelpen door de band lichtjes te draaien op het wiel, zodat de hoge punten niet langer op elkaar aansluiten.

Krijg wat balans in je leven

Als u een nieuwe set banden krijgt, of als u denkt dat u uw wielen misschien in balans moet krijgen, kunnen wij u helpen bij het vinden van een geweldige installateur in uw buurt.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Antwoord op: {{replyComment.author}}
Alle velden zijn verplicht
Commentaar is succesvol ingediend

Terug naar boven