Merk, gemaakt, gefabriceerd: Hoe en waar uw banden worden gemaakt

Volgens Consumer Reports geven bijna 8 van de 10 Amerikanen de voorkeur aan Amerikaanse producten. Bovendien zegt 60 procent dat ze bereid zijn 10 procent meer te betalen voor in eigen land geproduceerde goederen. Toch is het volgens een Associated Press-peiling in de praktijk net andersom. Uit die studie bleek dat 3 van de 4 liefst gemaakt-in-Amerika verkiezen, maar uiteindelijk gaan ze voor het minder dure, buitenlandse product. Wat verklaart deze tegenstrijdige rapporten?

Er is een duw-en-trekbeweging wanneer het gaat om Amerikaanse of buitenlandse producten. Mensen vinden het misschien leuk om een ​​in eigen land geproduceerd product te kopen, maar uiteindelijk zeggen hun portefeuilles anders. Veel Amerikaanse producten kosten gewoon meer. Is de hogere prijs de moeite waard? De kern van dit debat is het idee van waarde.

Merriam Webster definieert waarde als: "Een redelijk rendement of een equivalent in goederen, diensten of geld in ruil voor iets anders." U wilt een billijke vergoeding voor wat u uitgeeft. Dit geldt in het bijzonder voor de banden waarop u rekent voor de dagelijkse mobiliteit. In Amerika gemaakt of niet, als een band snel kapotgaat, ga je nergens heen. Dit doet pijn aan uw kasstroom en uw levensonderhoud.

Er zijn zoveel opties en "welke band moet ik kopen" kan een ontmoedigende vraag zijn. Moet u buitenlandse of binnenlandse, all-season of gespecialiseerde kopen? Om uw beslissing te vereenvoudigen, zullen we beginnen met de basis.

De geboorte van de band

In 1888 vond Benz de eerste benzineauto uit, inclusief luchtbanden op de wielen. Robert Thomson, een Schot, vond de luchtband uit in 1845, maar het trok niet veel aandacht totdat een andere Schot, John Boyd Dunlop, er een maakte voor de driewieler van zijn zoon in 1888. Dit was een revolutionair concept dat metalen wielen verving door lucht-gevulde rubberen banden die gemonteerd werden op een metalen wiel. In 1905 werd de eerste luchtband voorzien van loopvlakken, wat de tractie verhoogde. Henry Ford vond de assemblagelijn uit in 1913, en toen het Amerikaanse bedrijf Du Pont synthetische rubber industrialiseerde in 1931, werd massaproductie mogelijk en begon de era van de moderne band.

Andere ontwikkelingen in de bandentechnologie volgden, waaronder de radiaalband (1949), die de koorden in de band verticaal plaatste om het brandstofverbruik te verhogen door een uniform contact van het loopvlak met de weg. De RunFlat-band (1980) blijft doorgaan ondanks krassen of gaten, en 2000 zag een verhoogde concentratie op milieuvriendelijke Eco Tuning-banden om mee te gaan met milieuvriendelijke auto's.

Al deze ontwikkelingen betekenen dat u een hoop keuzes in ontwerp hebt, maar wat betreft materialen zijn alle banden gemaakt van een combinatie van natuurlijk en synthetisch rubber, evenals carbon-zwart. Natuurlijk rubber komt van de rubberboom, Hevea Brasiliensis, die afkomstig is uit Zuid-Amerika en wordt gekweekt op tropische plantages, vooral in Zuidoost-Azië en West-Afrika. Gemaakt in Amerika of elders, elke band met natuurlijk rubber zal vertrouwen op bomen van tropische plantages buiten Amerika. Synthetische rubber is afkomstig van ruwe oliepolymeren; carbon-zwart bestaat ook uit ruwe olie (of aardgas) in combinatie met zuurstof in een verbrandingsproces.

De productie van banden neemt 70 procent van het rubber in de wereld in beslag en wetenschappers onderzoeken nu een alternatief voor de rubberboom. Ongeveer 93 procent van deze bomen komt uit Azië, waar ze regenwouden willen behouden. Daartoe kan de guayule struik het antwoord zijn. Een woestijnplant, die kan groeien in de VS, vereist relatief weinig water en is resistent tegen ziekten. Pogingen om voldoende rubber uit guayule te produceren, zijn nog gaande.

Breedte: Hoogte: Diameter:
Snelheidsindex:

Waar worden banden gemaakt

Qua band zelf zijn alle fabrikanten het eens met elkaar. Ze vertrouwen op rubber van tropische rubberbomen, evenals op ruwe olie. In de EU, waar zo’n 86 bandfabrieken zijn, zien we dat vooral Frankrijk, Duitsland en Italië de meeste banden verkopen.

In 2017 zagen we vooral een toename van export van banden vanuit de EU naar niet-EU-landen. Na de initiële import van rubber, worden Europese rubberen banden duidelijk gesmaakt in het buitenland vanwege hun hoogwaardige kwaliteit.

Gemaakt in de EU

Als Zuid-Koreaans bedrijf en de zevende grootste bandenfabrikant ter wereld, brengt Hankook werkzekerheid voor duizenden werknemers in hun Europees hoofdkwartier in Finland. "We zullen onze klanten, consumenten en autofabrikanten kunnen voorzien van banden van hoge kwaliteit en een toonaangevende service om aan de eisen van de Europese markt te voldoen," zegt Hankook CEO Mr. Seung Hwa Suh. De Finse fabriek laat zien dat Hankook bereid is om te voldoen aan de kwaliteitsnormen die horen bij de Europese productie.

Het vermindert ook de verzendkosten, waardoor banden van hogere kwaliteit een goedkopere optie voor de consument zijn.

Op de Europese markt (en wereldwijd) concurreert Hankook met Michelin, Continental en Pirelli om de beste banden op de weg te creëren. De Hankook Dynapro ATM wordt beoordeeld als de beste All-Terrain vrachtwagenband, wat betekent dat hij zowel op als naast de weg uitstekend presteert en tegelijkertijd de levensduur van het loopvlak behoudt.

Aangezien dat het geval is, kan de geïnformeerde consument zijn vraagstelling wijzigen van "Waar worden mijn banden vervaardigd" naar "Welke banden van de hoogste kwaliteit kan ik kopen om de beste waarde voor mijn euro te krijgen?"

De waarde van een goede band

Hoe slechter een band is, des te eerder verslijt hij. Koop een slecht gemaakte, goedkope of gebruikte band, en je zou kunnen merken dat u veel te vroeg in de winkel op zoek bent naar een nieuwe. Koop een slecht gemaakte, dure band en u behaalt hetzelfde resultaat. Koop een kwaliteitsband en verwacht een lange levensduur te combineren met topprestaties.

De sleutel is om te zoeken naar de band die het langst meegaat, omdat een langere levensduur uw uitgaven in de loop van de tijd verlaagt. Bovendien kan een goedgebouwde band het brandstofverbruik verbeteren, waardoor u geld bespaart aan de pomp. De grootte van de banden en het ontwerp kunnen u 4 tot 7 procent besparen als het gaat om gas. Als u een grotere band moet kopen, koop dan een die goed ontworpen is. Een band met een kwaliteitsontwerp dat exact de juiste hoeveelheid wegweerstand biedt, niet meer dan nodig is, zal u op de lange termijn maximaal van dienst zijn.

U hebt maar een beperkte hoeveelheid geld om te besteden aan banden. Maar offer waarde niet op. Misschien moet u wat meer uitgeven voor EU-vervaardigde banden, maar binnenlandse fabrikanten doen er alles aan om je betaalbare banden te bieden die maximale waarde bieden voor je euro. 

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Antwoord op: {{replyComment.author}}
Alle velden zijn verplicht
Commentaar is succesvol ingediend

Terug naar boven