Brede en smalle banden: Dit is het verschil

Tires on black background

Brede banden of liever smalle? Over deze kwestie lopen de meningen sterk uiteen. Brede banden winnen altijd het visuele duel, maar hun prijs doet altijd pijn. Hier proberen we het te verduidelijken, mochten er daadwerkelijk verschillen zijn tussen deze twee opties.

Wat is breed?

In 1974 moest ik de Golf I kopen met een band van 145x13 – tegenwoordig zou die hoogstens als reservewiel worden gebruikt. Met de jaren is de trend die neigt naar brede banden – ooit een puur tuning fenomeen – tot bij de fabrikanten gekomen. Ondertussen is een breedte van minstens 195 millimeter een standaard voor de nieuwe auto's in de compacte klasse.

Waarom worden de banden breder?

Dit heeft onder andere technische redenen. De voertuigen van tegenwoordig zijn gemiddeld zwaarder en sneller dan de auto's uit de jaren zeventig. Om stabiel te blijven en met redelijke snelheid bochten te nemen, moest de band alleen maar breder worden. Los daarvan, zijn de remschijven tegenwoordig groter – ze zijn samen met de toenemende banddiameters gegroeid. Laat ons de rijeigenschappen van zowel smalle als brede banden eens nader bekijken

Adhesie

Over het algemeen geldt, hoe breder de band hoe meer grip hij heeft. Dit geldt met name voor het rijden op droge wegen, want hoe meer rubber op de weg steunt, hoe beter logischerwijs de hechting is. De lage hoogte van de flank van de brede banden zorgt ook voor een betere stabiliteit, vooral in bochten. Bij het rijden op een besneeuwd wegdek, scoren de brede varianten met een goede richtingscontrole. In modder en diepe sneeuw beginnen de brede banden echter sneller te slippen. Op natte wegen domineren de brede varianten meestal wat betreft adhesie. Maar niet altijd, wat ons bij het volgende punt brengt.

Breedte: Hoogte: Diameter:
Snelheidsindex:

Aquaplaning

Door het brede loopvlak moet de band op natte wegen veel meer water verplaatsen. Dit heeft tot gevolg dat bij brede banden de kans op zweven ook veel groter is. Het risico op aquaplaning neemt daardoor aanzienlijk toe bij brede banden. Hier bestaat maar één oplossing: volledige aandacht en voet van het gaspedaal.

Remeigenschappen

Van brede banden is bewezen dat zij een kortere remweg hebben dan hun smalle tegenhangers. Dit geldt ook in de winter, maar niet in smeltende of diepe sneeuw. En het is ook van toepassing op natte wegen totdat er aquaplaning optreedt, wat zoals beschreven, veel eerder gebeurt dan bij het rijden op smalle banden.

Comfort en volumeniveau

Uiteraard hebben brede banden een breed loopvlak en dus een verhoogde rolweerstand. Daardoor maken ze luidere rollende geluiden dan de smalle banden. Efficiëntie - brandstof, slijtage en prijs. Zoals u zich al heeft gerealiseerd, leidt een verhoogde rolweerstand (en ook een verhoogde luchtweerstand door de breedte van de band) tot een hoger brandstofverbruik en meer slijtage. Bovendien zijn bredere banden altijd duurder dan smalle.

Het uiterlijk

Brede banden zijn een extra blikvanger, vooral voor getunede auto's. Zelfs als deze op het voertuig van Jan Modaal is gemonteerd, ziet een brede band er gewoon sterk uit. Vooral als er lichtmetalen velgen in het spel zitten.

De Toekomst

De trend zal waarschijnlijk niet in de richting van smallere banden evolueren, want de auto’s zullen zeker niet vertragen en de eigenaren zullen niet minder aandacht schenken aan het uiterlijk van hun auto's. De banden voor elektrische auto's nemen waarschijnlijk een speciaal pad. Deze zijn voornamelijk ontworpen voor het bereiken van de hoogst mogelijkse afstand. Daarom beweegt de trend zich hier in de richting van smalle loopvlakken, laag gewicht en grote wielmaten. Dit alles om de minst mogelijke rolweerstand te bereiken. De band voor kleine auto's blijft ook vrij smal. Waarschijnlijk om het toch al beperkte interieur van de auto niet te versmallen met grote wielkasten. Aangezien de bandenfabrikanten op de hoogte zijn van de huidige nadelen van brede banden (rolweerstand, aquaplaning), kan er met zekerheid worden aangenomen dat eraan gewerkt wordt om dit probleem op te lossen en dat de brede banden in sommige opzichten nog verbeterd worden.

Welke band is dan de beste?

Brede banden winnen vooral als het gaat om de pure rijeigenschappen. We betalen extra voor de veiligheid, vooral op droge wegen, door comfort en economische efficiëntie op te offeren en in te stemmen met een hoger risico op aquaplaning. Uiteindelijk blijft het besluit discretionair. Zij die bijvoorbeeld veel in regenachtige gebieden reizen of in gebieden met meer kans op sneeuw, moeten natuurlijk kiezen voor de smallere banden.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Antwoord op: {{replyComment.author}}
Alle velden zijn verplicht
Commentaar is succesvol ingediend

Terug naar boven