Band- en velgbeschermers

Stoepranden en puin op de weg zijn nooit als vrienden van de band beschouwd, maar veel van de hedendaagse banden beschermen zich tegen onopzettelijke schade door dikkere rubberen vormen op belangrijke plekken op hun zijwanden. Hierdoor verminderen ze de schade aan banden en/of wielen wanneer bestuurders ze per ongeluk tegen een stoeprand wrijven tijdens het parkeren, of scherpe bochten nemen vanop een oprit.

De meeste standaardbanden zijn echter niet voorzien van velgbeschermers van welke aard dan ook omdat ze vaak op stalen wielen worden gemonteerd. Hoewel dit aanvankelijk een vergissing lijkt te zijn, is het in feite gedaan om tegemoet te komen aan de realiteit dat de meeste stalen wielen wieldoppen gebruiken om zo een meer gewenste look te bieden. De afwezigheid van een velgbeschermer zorgt voor meer flexibiliteit in de vormgeving van de wieldop, en hoe wieldoppen worden ontworpen en aan het wiel worden bevestigd.

Banden met band- en velgbeschermers maken gebruik van verschillende ontwerpen. Veel van deze banden hebben een verhoogde rib die grenst aan het helgebied op hun lagere zijwanden, of hebben een diep verzonken hielgebied om zo de wielflens gedeeltelijk te bedekken. Andere banden hebben verhoogde ribben bij de maximale sectiebreedte van de band (de afstand tussen de zijwanden van een band gemeten op het breedste deel van de band).

Banden met de verhoogde rib naast het helgebied of het diep ingesneden helgebied zijn ontworpen om banden met een laag profiel en dure, lichtmetalen wielen te beschermen tegen onbedoelde schade van stoepranden. Hoewel banden met een verhoogde rib of een gegoten uitsparing vaak het gebruik van wieldoppen tegenwerken, is dit meestal geen probleem omdat deze banden gewoonlijk worden gebruikt op voertuigen die zijn uitgerust met lichtmetalen wielen.

Bij lichte off-roadtoepassingen van lichte vrachtwagens helpen de velgbeschermers ook om de band en het randgebied van de velg te beschermen tegen puin en om schade veroorzaakt door rotsen, boomstronken en andere off-road obstakels af te wenden.

Banden met een of meer verhoogde ribben op hun maximale sectiebreedte zijn vaak te vinden op bestelwagens en opleggers. De extra rubberen dikte van de verhoogde rib op het breedste punt van de band is bestand tegen beschadiging van de zijwand en verhoogt de hoeveelheid rubber die moet worden weggesleten voordat herhaaldelijke incidenten met een stoep de interne koorden van de band bereiken of blootleggen.

Dus of hun fabrikanten ze nu “Maximum Flens Schild”, “Velgbeschermers” of “Overneus” noemen, het doen van alle band- en velgbeschermers is in se hetzelfde. Ze zijn bedoeld om zichzelf op te offeren om de interne zijwandstructuur van de band en de lichtmetalen wielen waarop ze zijn gemonteerd, te beschermen.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Antwoord op: {{replyComment.author}}
Alle velden zijn verplicht
Commentaar is succesvol ingediend

Terug naar boven