Geselecteerde filters

Michelin Autobanden

Filteren op:

Open filters

Index

Prijs

tot

Merk


Toon alles

EU labeling

tot

Verkoper


Toon alles

Extra opties

Constructie

Testresultaten

tot

Michelin autobanden, legendarische kwaliteit van een legendarisch merk

Het iconische merk Michelin staat naast autobanden ook bekend om ‘culibijbel’ Michelingids, het ‘Michelinmannetje’ genaamd Bibendum en een reeks wegenkaarten. Het geeft aan dat Michelin uitgegroeid is tot meer dan een bandenmerk. Het is de vraag of André en Édouard Michelin ooit hebben kunnen bevroeden dat zij met de introductie van de eerste verwisselbare fietsband in 1891 langzaam de bandenmarkt zouden veroveren. Dat dit gelukt is moge duidelijk zijn. Wie anno 2017 aan autobanden denkt, denkt aan Michelin.

1895, het debuut van de eerste luchtgevulde Michelin autobanden

De broers André en Édouard Michelin waren in 1895 deelnemer aan de Parijs-Bordeaux, één van de eerste autoraces. De broers hadden een verrassing in petto, de eerste pneumatische band. Waar voorheen autobanden werden gefabriceerd uit solide rubber konden deze banden opgepompt worden. De voordelen van een pneumatische autoband waren glashelder, er ging significant minder rubber in een band en de pneumatische band was een stuk vriendelijker voor het wegdek, iets dat de Franse overheid kon waarderen. Het was de aanzet tot een periode van sterke groei, gestoeld op constante innovatie./p>

Michelin autobanden, door de jaren heen onverminderd innovatief

Ook na de introductie van de pneumatische band bleef het concern werken aan prototypes. In 1948 werd er voor het eerst een autoband ontwikkeld met stalen versteviging. De eerste radiaalband gooide meteen hoge ogen. De band was bijzonder slijtvast en automobilisten rapporteerden scherper stuurgedrag. Het werd een populaire keus onder automobilisten, ondanks dat de band ‘harder’ aanvoelde en ongeveer 45% duurder bleek.

Michelin anno 2017. Uitgekiende marketing en capabele autobanden

Tegenwoordig heeft het Franse concern zo’n 19% marktaandeel in handen en moet het slechts het Japanse Bridgestone voor zich dulden. Michelin heeft zich altijd kunnen onderscheiden van de concurrentie met hun marketingmachine. Zo begon het concern in 1910 met de verkoop van Franse wegenkaarten. Op deze manier hoopte het concern het autotoerisme aan te wakkeren en zodoende de afname van autobanden te stimuleren. Het was een geniale vorm van kruisbestuiving en qua marketing z’n tijd ver vooruit. Ook het eerder aangehaalde Michelinmannetje moet worden genoemd. Het olijke mannetje is verworden tot een iconisch beeldmerk en Bibendum is nog steeds het gezicht van Michelin.

Vergelijk tot 4 producten:

van 1956
meer bekijken 20
van 1956
Dit is een gesponsorde advertentie
Terug naar boven