Wat betekenen markeringen op banden?

De zijkant van een autoband staat vol met cijfers en letters, maar wat betekenen deze symbolen nu daadwerkelijk?

Wettelijke voorschriften

Banden zijn genormeerd in Europa volgens verordening ECE-R 30, dit aangezien de voorschriften voor het verlenen van vergunningen voor wegverkeer (StVZO, § 36) zeer specifiek is en ook nauwkeuring gecontroleerd wordt. De wetgever bepaalt ook welke informatie op de zijwand van de band moet worden verstrekt. De naam van de fabrikant - meestal groot afgedrukt - en het type band staan daar vermeld. Maar je kunt hier ook meer informatie vinden Ons voorbeeld: we hebben een band met de combinatie: 195/60 R 15 88 V – deze cijfers hebben altijd dezelfde structuur en alleen de cijfers en letters kunnen verschillen.

De afmetingen van de band

195/60   R 15 88 V . In ons voorbeeld geven de eerste twee cijfers, gescheiden door de schuine streep, de bandenmaat aan. De band is dus 195 millimeter breed, de verhouding tussen de hoogte en de breedte is 60 procent. Hoe lager het percentage, hoe lager de rand van de band.

Radiaalbanden

195/60    R   15 88 V . De R in 195/60 R 15 88 V geeft het ontwerp aan, namelijk een radiaalband. Soms wordt het woord "Radiaal" ook op de zijwand afgedrukt. Sinds de jaren tachtig worden radiaalbanden bijna uitsluitend op personenauto's gebruikt, hierdoor is de benoeming ervan overbodig is geworden. Toch wordt het daar hier nog steeds afgedrukt. Diagonale banden, zoals ze vroeger werden gebruikt, worden tegenwoordig alleen op landbouwmachines, klassieke auto’s en soms ook motorrijwielen gebruikt. Het symbool voor diagonale banden zou een letter zijn D.

Velgdiameter

195/60 R    15   88 V Het derde cijfer van onze voorbeeldcombinatie 195/60 R 15 88 V geeft normaal gesproken de velgdiameter aan in de maateenheid, meestal met een inch. Sommige fabrikanten gebruiken echter ook millimeters, maar het verschil is gemakkelijk merkbaar vanwege de grootte. De grootte in inches varieert meestal van 10 tot 20, terwijl die van millimeters tussen de 315 en 440 ligt.

Laadvermogen

195/60 R 15    88   Natuurlijk kun je ook lezen hoeveel laadvermogen de band heeft. De belastingsindex, ook wel load index of Load Index LI genoemd, staat op de vijfde plek. De conversie volgt een goed op Internet te vinden tabel, 88 betekent in dit verband een draagvermogen van 560 kilogram bij een bepaalde luchtdruk, meestal 2,5 bar. De LI die wordt vermeld in de voertuigdocumenten mag niet lager zijn dan de werkelijke druk, wat betekent dat, indien gespecificeerd als 88, banden altijd moeten worden geïnstalleerd met een minimum LI van 88. Op banden met een bijzonder hoog draagvermogen zie je de afkorting RF (versterkt) of XL (extra belasting).

Snelheid

195/60 R 15 88    V   De maximaal toegestane snelheid waarmee met de band kan worden gereden, wordt aangegeven door een letter aan het einde van de nummerplaatcombinatie. De snelheidsindex V komt overeen met 240 km/u. Meestal variëren de markeringen van M voor 130 km/u tot Y voor 300 km/u. De bijbehorende tabel voor gemakkelijk aflezen is beschikbaar op Internet.

DOT-code

Naast de eerder beschreven markeringen heeft elke band ook een versleutelde code van de fabrikant, meestal een uit 12 cijfers bestaand cijfer en letterreeks. De laatste vier cijfers zijn meestal in een kader en vormen de DOT-code (Department of Transportation - het label van de Amerikaanse transportautoriteit is een internationale norm geworden). Als je naar deze markering kijkt, kun je de productiedatum lezen, weergegeven als een week en een jaar. Als de banden vóór 2000 zijn gemaakt, bestaat het DOT-nummer uit slechts drie cijfers.

Andere markeringen

Als de band een directionele binding heeft, wordt deze aangeduid met de indicatie "Rotatie", "Richting" of "Draairichting" en een pijl in de overeenkomstige richting. Het opschrift "Tubeless" kondigt aan dat de band tubeless is en dat dit van toepassing is op de meeste banden die zo zijn gebouwd. De slijtage-indicator "TWI" (slijtage-indicator loopvlak) geeft punten in het profiel aan waar de mate van profieldiepte gemakkelijk kan worden afgelezen. Op die plekken is het profiel niet diep genoeg. Als het punt op het oppervlak ligt, heeft de band de wettelijk voorgeschreven 1,6 millimeter bereikt en moet deze worden vervangen. 1,6 millimeter wordt echter als problematisch beschouwd en we adviseren een band met een resterende profieldiepte van 3 millimeter. "M + S" betekent "modder en sneeuw". Voor winterbanden is dit geen betrouwbare indicator en alleen een extra sneeuwvloksymbool zorgt voor veiligheid. Een "E" of "E" in combinatie met een cijfer geeft het land van de Europese ECE-standaardtest aan. Run-flat banden, banden die niet volledig zijn afgevlakt, zelfs na beschadiging, dragen het symbool ROF of SST en deze banden hebben speciaal versterkte zijwanden. Een kleine "1" wijst naar bijzonder stille banden, die zijn gecertificeerd met een certificaat voor verminderde geluidsemissie.

Antwoord op: {{replyComment.author}}
Alle velden zijn verplicht
Commentaar is succesvol ingediend

Bekijk Desktop website