Zo vermijdt u platte vlakken

So vermeidet man einen Standplatten

Als een voertuig lang stilstaat, kan dit de banden beschadigen. Met als resultaat platte vlakken. Maar u kunt dit voorkomen.

Op deze manier ontstaan platte vlakken

Wanneer de banden lang in dezelfde positie blijven, drukt het gewicht van de auto altijd op dezelfde plek. Dit vervormt de banden. Zowel hoge als lage temperaturen beïnvloeden de elasticiteit van het rubber, dit draagt bij tot het vervormingsproces. Hoe zwaarder het voertuig, hoe intenser de druk op de band. Een caravanband wordt uiteraard aan een totaal andere belasting blootgesteld dan de banden van een bromfiets. Op sommige banden ziet u platte vlakken - de band is gewoon niet meer rond. Deze platte vlakken zijn ook tijdens het rijden merkbaar. Het rommelt en hobbelt. Het kan zijn dat dergelijke vervormingen door lang stilstaan, na het rijden van de eerste kilometers vanzelf verdwijnen. Het hele gedoe is natuurlijk niet goed voor de banden. Het belast het materiaal en maakt de banden gevoeliger voor verdere schade of nieuwe platte vlakken. Als het hobbelige gevoel tijdens het rijden blijft bestaan, betekent dit dat de band blijvende schade heeft opgelopen of dat er een onevenwichtigheid is opgetreden. In beide gevallen moet u hem naar uw monteur brengen voor een beoordeling en reparatie.

Breedte: Hoogte: Diameter:
Snelheidsindex:

Preventieve maatregelen

Indien u weet dat uw auto lange tijd niet beweegt, kunt u voorkomen dat er platte vlakken ontstaan. Bestuurders van klassieke auto's, cabrioletten en motorfietsen (wordt meestal alleen in de zomer op gereden), camper- en aanhangwageneigenaren moeten hier daarom van tevoren over nadenken. Het eenvoudigste is om de oude banden er gewoon af te nemen voor de periode van stilstand, zodat de platte vlakken helemaal niet verschijnen. Het is ook raadzaam om de bandenspanning iets te verhogen voordat u uw voertuig parkeert. Als u er de tijd voor heeft, kunt u ervoor zorgen dat de band en het voertuig regelmatig bewegen. Slechts een kleine verandering van positie volstaat om de druk te richten op een ander deel van de band. Het is echter een tweesnijdend zwaard om de auto of de motor op te krikken. Aan de ene kant zijn zowel de banden als de schokdemper ontlast doordat ze de grond niet meer raken. Aan de andere kant verschijnen er trekkrachten aan de wielophanging, een nogal ongebruikelijke lading die tot schade kan leiden. Het is belangrijk om het opkrikken op een plat oppervlak te doen. Anders kunnen de steunen wegglippen. Er zijn ook allerlei soorten documenten voor de banden. Opblaasbare kussens zijn gevuld met lucht. Ze worden in de niet-opgeblazen toestand voor de wielen geplaatst, vervolgens wordt de auto erop geduwd en worden de kussens opgeblazen. Zorg er voordat u gaat pompen voor dat er zich geen scherpe voorwerpen onder het kussen bevinden. Het kan zijn dat er een extra pad nodig is. Terwijl de auto op de kussens staat moet de luchtdruk bovendien regelmatig worden gecontroleerd en indien nodig gecorrigeerd. Dit is met name het geval wanneer het kussen onderhevig is aan hogere temperatuurschommelingen. Andere pads voor banden, ook wel bandbeschermers of bandschoenen genaamd, bestaan uit een schuimmengsel. In alle gevallen worden ze op dezelfde manier gebruikt. De kussens zorgen ervoor dat de banden ondanks de belasting aan de onderkant geen platte vlakken krijgen. Op deze manier kunnen ze niet vervormen. De kussens zijn echter vrij duur. De hoogtecompensatie die door zo'n kussen wordt geboden, is afhankelijk van het product ook op verschillende manieren beperkt. Ondanks het kussen kan het gebeuren dat de band met de hoge zijwand op de grond wordt gedrukt.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Antwoord op: {{replyComment.author}}
Alle velden zijn verplicht
Commentaar is succesvol ingediend

Terug naar boven