Wat u moet weten over het uitlijnen van banden

Bandenuitlijning, ook wel wieluitlijning genoemd, kan uw banden helpen om goed te presteren en ze langer te laten meegaan. Het kan de controle erover verbeteren door ervoor te zorgen dat uw voertuig niet in een bepaalde richting trekt, of vreemd trilt op de weg.

Wat is de uitlijning van banden?

Uitlijning verwijst naar een afstelling van de ophanging van een voertuig – het systeem dat een voertuig met de wielen verbindt. Het is geen aanpassing van de banden of wielen zelf. De sleutel tot een goeie uitlijning is het aanpassen van de hoeken van de banden, die van invloed zijn op hoe ze contact maken met de weg.

Hoe weet ik of mijn banden een uitlijning nodig hebben?

Er zijn een aantal manieren om te bepalen of uw autobanden uitlijning nodig hebben. Als u een of meer van deze indicatoren hebt opgemerkt, moet u uw uitlijning onmiddellijk laten controleren door een bevoegde onderhoudstechnieker:

  • Ongelijke slijtage van het loopvlak
  • Voertuig trekt naar links of naar rechts
  • Uw stuurwiel is niet gecentreerd wanneer u rechtdoor rijdt
  • Stuurwieltrillingen

Wielvlucht, Toe & Zwenkwiel

Wanneer een technieker de uitlijning van uw band controleert, houdt hij zich voornamelijk bezig met drie dingen:

1. Wielvlucht

Dit is de binnenste of buitenste hoek van de band, gezien vanaf de voorkant van het voertuig. Teveel naar binnen of buiten kantelen, ook wel negatieve en positieve wielvlucht genoemd, duidt op een incorrect uitlijning en moet worden aangepast. Versleten lagers, kogelgewrichten en andere onderdelen van wielophanging kunnen ertoe bijdragen dat er foute uitlijning ontstaat.

2. Teen

Anders dan de uitlijning van de wielvlucht, is de teenuitlijning de mate waarin uw banden naar binnen of buiten draaien wanneer ze van bovenaf worden bekeken. Als dat verwarrend is, staat u gewoon op en kijkt u naar uw voeten. Richt uw tenen naar binnen. Wanneer de banden van uw auto op dezelfde manier schuin staan (hou er rekening mee dat we denken in vogelperspectief-termen), noemen we dit teen-in uitlijning. Richt je tenen naar buiten en je hebt de teen-uit uitlijning. Beide situaties dienen te worden aangepast.

3. Zwenkwiel

De hoek van uw zwenkwiel zorgt voor balans tussen sturen, stabiliteit en bochten. Concreet is het de hoek van de as van uw stuur vanaf de zijkant van uw voertuig. Als u een positief zwenkwiel hebt, zal de as van het stuur naar de bestuurder kantelen. Negatief zwenkwiel houdt in dat de as van het stuur naar de voorkant van uw voertuig kantelt.

Breedte: Hoogte: Diameter:
Snelheidsindex:

Waarom is uitlijning van banden belangrijk?

Onjuiste wiel- of banduitlijning kan ervoor zorgen dat uw banden ongelijk en te vroeg slijten. Hier zijn enkele specifieke soorten overmatige slijtage van het loopvlak die te wijten zijn aan een foute uitlijning:

  • Vederen

Banden worden ‘gevederd’ wanneer het loopvlak glad is aan één kant en scherp aan de andere kant. Dit is meestal een teken van een slechte teen-uitlijning.

  • Wielvluchtslijtage

Deze slijtage op het loopvlak betekent dat de binnen- of buitenkant van het loopvlak aanzienlijk meer versleten is dan het midden van het loopvlak. Zoals de naam het al aangeeft, veroorzaakt deze soort slijtage een positieve of negatieve wielvlucht.

Hak- en teenslijtage

Dit gebeurt wanneer één zijde van uw loopvlakblokken sneller verslijt dan de andere in een circumferentie-richting. Wanneer u uw hand over het loopvlak laat lopen, zal het er vanaf de zijkant uitzien en aanvoelen als een zaagtand. Hakslijtage/teenslijtage kan een teken zijn van een te lage inflatie en/of rotatie.

Wanneer u een van deze ongebruikelijke slijtagepatronen ervaart, moet u een technieker uw uitlijning laten controleren. Hoewel het voorkomen van bandenslijtage een goede reden is om de uitlijning van uw wiel onder controle te houden, kunnen de gevolgen van een foute uitlijning ook bijdragen aan de algemene prestaties van het voertuig. Een auto die bijvoorbeeld naar een bepaalde kant trekt of onregelmatig stuurt, heeft hoogstwaarschijnlijk een probleem met de uitlijning.

Balancering van banden

Verschillend van de uitlijning van de banden, de balans van banden of wielen verwijst naar compensatie voor gewrichtsongelijkheden in de band/wielcombinatie en wordt vaak uitgevoerd in combinatie met wieluitlijning. Er zijn twee basistypes van band/wiel onbalans die gecorrigeerd dienen te worden – statisch (enkel vlak) en dynamisch (dubbel vlak).

Statische balans adresseert de balans op slechts één vlak – verticale beweging die trillingen kan veroorzaken. Een dynamische onbalans, daarentegen, richt zich op het evenwicht in twee vlakken: verticale beweging en zijwaartse beweging. Voor beide types is het gebruikt van een speciale balansmachine vereist om deze gelijkmatig te krijgen.

Om uw banden in balans te brengen, monteert een technieker ze op de juiste velgen en past hij de druk aan de optimale opblazing aan. Vervolgens gaat elke band op de centrale boor van een balansmachine. De machine draait de band op hoge snelheid om de onbalans in de wiel/band combinatie te meten. Het geeft aan hoeveel gewicht de technieker moet toevoegen om de band in balans te brengen en de gebieden waar dat gewicht nodig is.

Het uitbalanceren van de banden is essentieel voor de juiste zorg voor de band om dezelfde reden als het uitlijnen van het wiel: het voorkomen van voortijdige slijtage van het loopvlak. Als u de banden om de 5 à 6.000km laat uitlijnen en uitbalanceren, kunt u hun levensduur en algemene prestaties maximaliseren.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Antwoord op: {{replyComment.author}}
Alle velden zijn verplicht
Commentaar is succesvol ingediend

Terug naar boven