RUNFLAT TECHNOLOGY: Interview met Timo Eisen

De Run-flat-technologie (banden waar ondanks verlies van lucht en daarmee bandenspanning, veilig een bepaalde afstand kan overbruggen) is weer populairder aan het worden. Hoewel de run-flats een paar jaar geleden minder populair waren geworden, neemt het marktaandeel opnieuw aanzienlijk toe. In een interview met Sales Manager bij "Wheels" en Key Account Manager bij "Delticom" Timo Eisen hebben we de voordelen en nadelen van run-flat banden besproken , de prijs en veiligheid van run-flat-technologie, wat bandenfabrikanten bieden voor deze technologie en waar je naar moet kijken bij het kiezen van run-flat banden.

BANDEN.NL:    Goedendag, Timo!

Timo Eisen:  Hallo, Tetiana!

BANDEN.NL:    Iedereen weet dat de band een bijzonder belangrijke rol speelt in goed en veilig rijden. Er zijn veel nieuwe technologieën op de markt die de rijveiligheid verbeteren. Een van de betere technologieën is de Run-flat of Run On Flat. Wat zijn run-flat banden en hoe werkt het "run flat" principe?

Timo Eisen:  Je kunt nog steeds veilig rijden met run-flat banden, zelfs als de luchtdruk in de band daalt, althans voor een bepaalde afstand en op lage snelheid. Dankzij de aanzienlijk versterkte zijwanden van de run-fat banden kunnen ze het gewicht van het voertuig zonder lucht dragen. De speciaal ontworpen bandrupsen voorkomen ook dat de band losraakt van de velg. Het run-flat-principe is gebaseerd op een zelfdragende versterkte zijwand van de band. Dit voorkomt dat de bandkant tussen de weg en de velg knijpt, en dat de band in de velgboring wegglijdt. In het kort is dat wat een run-flat band is en hoe deze werkt.

BANDEN.NL:    Het is naar mijn mening een behoorlijk interessante technologie. Hoe kan iemand een run-flat band herkennen?

Timo Eisen:  Elke band heeft passende markeringen op de zijwand die de maat, fabrikant, het model, DOT en andere details van de band aangeeft. Run-flat banden heb nog een speciale markering. Dit varieert echter afhankelijk van de bandenfabrikant. Het label kan bijvoorbeeld, ROF, RFT, EMT, RCS, SSR, ZP voor zero pressure, of DSST zijn. Of gewoon simpelweg "RUNFLAT." Maar er is altijd een speciaal merkteken op de zijkant van de band.


 Timo Eisen

BANDEN.NL:    Dank je! En hoe zit het met de handel? Moet je naar de band kijken om te zien of deze de run-flat-technologie heeft?

Timo Eisen:  Nee dat zeker niet, als je op zoek bent naar een dergelijke band moet je de zijwand van de band controleren om te zien of het een run-flat band is. Dit staat dan voor deze genoemde fabrikantidentificaties. De markeringen van deze fabrikant zijn opgenomen in onze webshop, bijvoorbeeld als je op zoek bent naar een bijbehorende band. Dat betekent dat je bijvoorbeeld kunt filteren op bepaalde merken banden met run-flatfuncties en daar precies die snelkoppelingen kunt vinden die online zijn, die vervolgens ook op de band worden gevonden.

BANDEN.NL:    En wat zijn de voor- en nadelen van run-flat banden?

Timo Eisen:  Het grootste voordeel is duidelijk de veiligheid. Zelfs met een plotselinge daling in de druk of langzaam drukverlies kun je nog veilig verder rijden met de auto, je kunt het voertuig veel beter besturen. Een plotseling drukverlies, de klassieke lekke band, is echter levensbedreigend en verrast veel bestuurders, vooral op de snelweg wanneer je met hoge snelheid rijd. Dit is anders bij run-flat banden, omdat met de gebruikelijke bandenschade gewoon door kan worden gereden. Een anders vereiste omzetten van een kapot wiel op levensbedreigende plaatsen, zoals bij de vluchtstrook op de snelweg, op landelijke wegen of in lange tunnels, is dan ook niet meer nodig. Een ander groot voordeel is het gemak ervan. Bij schade hoef je niet zelf het wiel te verwisselen of op de ANBW te wachten, maar je kunt meestal direct contact opnemen met de dealer vanwege omdat je met run-flat banden gewoon verder komt. Door gebruik te maken van run-flat banden hoef je geen extra reservewiel mee te nemen dat ervoor zorgt dat je maar liefst tot maximaal 80 liter meer ruimte overhoudt. Een ander voordeel is dat het gewicht van het reservewiel niet vervoerd wordt en dat zo op energie en brandstof kan worden bespaard. Maar voordelen komen samen met nadelen. Bijvoorbeeld in de prijs. Run-flat banden zijn duurder dan standaard banden. Het gewicht van een run-flat band is ook iets hoger als gevolg van het ontwerp van de run-flat eigenschapen. Meer gewicht betekent altijd energieverbruik, wat een beetje extra verbruik met zich meebrengt. Met de huidige ontwikkelingen is dit echter ongeveer hetzelfde als bij conventionele banden.

BANDEN.NL:    Super, dank je wel! Een van de belangrijkste voordelen van run-flat banden is dat je nog steeds kunt bewegen in het geval van schade. Hoe ver en hoe snel kun je rijden met een beschadigde band?

Timo Eisen:  Afstand en snelheid zijn uiteraard beperkt, omdat de band geen druk meer heeft in het geval van schade. De meest bekende fabrikanten geven een snelheid aan tot 80 km/u, evenals een bereik van ongeveer 80 km wanneer de band beschadigd is. Hogere snelheden of langere afstanden worden echter niet aanbevolen. Als een voertuig vanuit de fabriek al is uitgerust met run-flat banden vindt je de specifieke afstanden en -snelheden in de handleiding van het voertuig.

BANDEN.NL:    Hebben de run-flat banden ook de zogenaamde brandstof besparende technologie?

Timo Eisen:  De run-flatband bespaart van nature het gewicht van een reservewiel, maar het vereist ook een beetje meer energie omdat de run-flat band zwaarder is dan conventionele banden. Ik denk dat het ongeveer gelijk aan elkaar is. Een brandstof besparende band, een band met een lage rolweerstand, is niet automatisch gelijk aan een run-flat band. De brandstofbesparende technologie en noodloopeigenschappen sluiten elkaar echter niet uit.

BANDEN.NL:    Welke merken bieden run-flat technologie?

Timo Eisen:  Er is nu een brede mix van merken in verschillende prijssegmenten. Een aantal van de verschillende fabricaten zijn Bridgestone, Michelin, Continental, Goodyear, Dunlop, Pirelli, evenals Falcons, Nokian, Kumho, Hankook, Nexen, Yokohama en meer. Er zijn nu veel merken die verkrijgbaar zijn in verschillende maten.

BANDEN.NL:    En hangt de prijs af van het merk af?

Timo Eisen:  Wat de prijzen betreft, moet worden gezegd dat een run-flat band duurder is dan een conventionele band vanwege het speciale ontwerp en de speciale technologie. De gradaties binnen de merken zijn in de gebruikelijke merkstructuur voor elkaar, dus bijvoorbeeld, Michelin-banden zullen aanzienlijk duurder zijn dan banden van Hankook.

BANDEN.NL:    Dat begrijp ik. En kunnen de run-flat banden op alle voertuigen worden gemonteerd?

Timo Eisen:  Het gebruik van run-flatbanden wordt altijd aanbevolen voor voertuigen die in de fabriek met dergelijke banden zijn uitgerust. In deze voertuigen worden de krachten die op de ophanging werken door de stijvere zijwanden van de band rekening gehouden. Bovendien heeft het voertuig een bandenspanningscontrole nodig om run-flat-banden te gebruiken. Het is erg belangrijk dat de bestuurder merkt wanneer de band druk verliest. Daarom is de bandenspanningscontrole verplicht. Runflats worden daarom over het algemeen aanbevolen voor voertuigen die dergelijke apparatuur hebben sinds de productie in de fabriek of voor voertuigen die aanvullend kunnen worden uitgerust.

BANDEN.NL:    Kunnen run-flat banden op een "normale" velg worden gebruikt?

Timo Eisen:  Ja, dat is mogelijk. Maar het risico bestaat dat de run-flat band van de velg springt wanneer er drukverlies optreedt. Dit kan gebeuren in een extreme situatie, bijvoorbeeld in een scherpe hoek of tijdens een ontwijkende manoeuvre wanneer de band leeg is. Hier heb je voordeel als je gebruikt maakt van zogenaamde Extended Hump-velgen. Dit zijn velgen met de technische naam EH2 of EH2 +. Door de speciale vorm van deze velgen wordt er meer stabiliteit en veiligheid aan de band gegeven en is het risico dat de run-flat band van de velg kan springen is dan weg. Dit is echter geen vereiste. Je hebt niet noodzakelijkerwijs een bijbehorende run-flat velg nodig met run-flat-banden en daarom hoef je ook niet noodzakelijk run-flat-banden gebruiken voor de run-flat velg. Je kunt daarin combineren.

BANDEN.NL:    BMW speelt de pioniersrol in run-flat banden en rust verschillende modellen standaard uit met deze technologie. Zijn run-flat banden verplicht voor BMW-modellen?

Timo Eisen:  Hoewel BMW wordt beschouwd als een zeer vroege pionier van deze technologie, is het gebruik van dit bandsysteem niet verplicht. We moeten echter wel opmerken dat deze voertuigen meestal geen reservewiel aan boord hebben. Dus als een voertuig door de fabrikant is ontworpen om run-flatbanden te gebruiken en je deze run-flats omwisselt voor conventionele banden moet je wel zeker rekening houden dat je geen flexibiliteit meer hebt in het geval van schade. Zelfs wanneer je het voertuig later uitrust met een nieuwe set moet je er aan denken om on-board middelen aan te schaffen en te zien of er voldoende veilige opslagruimte beschikbaar is.

BANDEN.NL:    Goed, dank je wel. Ik zou graag wat meer willen vragen over de montage van de band. Waar kunnen de run-flat banden worden gemonteerd en kun je het zelf doen?

Timo Eisen:  Run- flat banden moeten altijd door een gekwalificeerde dealer worden gemonteerd. Er zijn dealers die hierin gecertificeerd zijn. Zulke certificaatdocumenten zijn een kwaliteitsstandaard met betrekking tot de training van monteurs en assemblagemachines. De klant die geïnteresseerd is in deze banden, kan snel en eenvoudig een gespecialiseerde dealer uit zijn omgeving selecteren bij meer dan 10.000 assemblagebedrijven. Zelfassemblage wordt over het algemeen niet aanbevolen omdat de banden een speciale montage vereisen en gemakkelijk kunnen worden beschadigd, wat het risico op ongelukken aanzienlijk verhoogt.

BANDEN.NL:    Waar moeten we over denken bij het vervangen van runflatbanden? Je zegt net dat gekwalificeerde dealers belangrijk zijn?

Timo Eisen:  Het gebruik van run-flat banden moet altijd worden gedaan door getrainde professionals en met die juiste kennis is de montage niet ingewikkeld noch duur. Een niet-gespecialiseerd persoon met ongeschikte apparatuur kan echter zogenaamde bead-blessures op de band toebrengen, dit kunnen gigantische problemen worden zodra de band heet wordt of zwaarbelast worden Run-flat banden moeten door gespecialiseerde dealers worden geïnstalleerd .

BANDEN.NL: Duidelijk. Heel erg bedankt. Kun jij me misschien vertellen of een burst-run-band kan worden geplakt?

Timo Eisen:  Dat is een zeer interessante vraag. Het plakken van run-flat banden wordt niet aanbevolen of zelfs afgewezen door de fabrikanten. Dat wil zeggen, een band met een lekkage, een beschadiging of iets anders wordt niet gerepareerd maar vervangen. Dit komt door het ontwerp en de speciale zijwand van de band; de gevolgschade van een vlakke rit ziet er niet noodzakelijk uit.

BANDEN.NL:    En hoe zit het met run-flat en TPMS?

Timo Eisen:  TPMS staat voor bandenspanningscontrolesysteem. Een run-flat band toont niet noodzakelijk het drukverlies in vergelijking met een conventionele band. Een run-flat band met drukverlies voelt tijdens het rijden, zeker in stadsverkeer, nogal "normaal". Dit is gevaarlijk, want in het geval van schade ben je dat niet gelijk bewust van de beperkingen die opgeld zijn door de bandenfabrikant met betrekking tot snelheid en resterend aantal kilometers van de band. Daarom is het belangrijk dat voertuigen met run-flat banden beschikken over een geschikt bandenspanningscontrolesysteem. Bij voertuigen die in de fabriek zijn ontworpen voor run-flats, zijn deze bandenspanningscontrolesystemen altijd aan boord.

BANDEN.NL:    Goed. Dat is alles. Hartelijk bedankt voor je hulp.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Antwoord op: {{replyComment.author}}
Alle velden zijn verplicht
Commentaar is succesvol ingediend

Terug naar boven