Registreer banden op het inschrijvingsbewijs

Reifen im Fahrzeugschein eintragen lassen

Degenen die hun auto willen uitrusten met banden die niet op het inschrijvingsbewijs staan vermeld, hoeven de banden niet altijd afzonderlijk te registreren.

De informatie op de boorddocumenten

Een inschrijvingsbewijs – vanaf oktober 2005 correct aangeduid als Deel I van het kentekenbewijs – bevat een indicatie van de banden die voor dat specifieke voertuig zijn geautoriseerd. Gedetailleerde informatie over bandenmaten vindt u in de artikelen 15.1, 15.2 en 15.3. De informatie staat voor elke as respectievelijk. Wijzigingen met betrekking tot banden worden ook vermeld in artikel 22. Meer maten vindt u in oudere inschrijvingsbewijzen. U kunt die documenten nog steeds gebruiken. De specificatie van één enkele bandenmaat in de nieuwe kentekenbewijzen betekent echter niet dat alleen deze specifieke bandenmaat is toegestaan.

Vind meer toegestane banden

Andere toegestane afmetingen zijn te vinden in het EEC of EC Gelijkvormigheidsattest, ook bekend als COC-attest (Certificate of Conformity). Sinds 2005 moeten autoproducenten deze notering overhandigen bij de verkoop van een nieuwe auto. Het bevat allerlei technische gegevens over het voertuig, waaronder de artikelen 32 en 50 met de informatie over alle goedgekeurde bandenmaten. Als u uw COC-attest niet hebt of kwijtraakt, kunt u dit tegen vergoeding aanvragen bij de autofabrikant. Veel fabrikanten plaatsen ook overeenkomstige databases met zoekfunctie online. Als de band niet wordt genoemd in het kentekenbewijs van het voertuig, maar wel te vinden is op de COC-attesten, kan deze zonder te aarzelen gemonteerd worden. Als bewijs voor de politie en vooral voor de autokeuring, moet u altijd een kopie van het COC-attest bij u hebben. De bandenmaat kan achteraf ook in deel I van het kentekenbewijs worden vermeld, dan is het niet nodig om het COC-attest mee te nemen. Deze toevoeging is echter niet verplicht.

Individueel rapport of individuele goedkeuring

Als de banden niet worden vermeld op het kentekenbewijs of de COC-attesten, moet een expert een advies opstellen over de technische staat van de band. Een dergelijke "uitzonderlijke verklaring van de feiten", vermeld in deel I, artikel 22 van het kentekenbewijs, is altijd verschuldigd. De expert controleert de geschiktheid van de band en de montage op de velg – dit vereist dat bandenfabrikant een certificaat verstrekt. Als alles in orde is, zal de expert het rapport, beter bekend als de Algemene Exploitatievergunning, verstrekken. De wijziging wordt dan als ABE-sjabloon in deel I, artikel 22 van het kentekenbewijs van het voertuig opgenomen en is daardoor officieel.

Rijden met niet goedgekeurde banden

Het rijden met niet-goedgekeurde banden is uiteraard niet toegestaan en kan tevens een kostbare zaak worden. Als één deel van de auto niet officieel is goedgekeurd, ook al is het maar een band, wordt de goedkeuring voor het hele voertuig onmiddellijk geannuleerd. U kunt niet zonder een exploitatievergunning rijden – de politie kan het zien. U kunt onder dergelijke omstandigheden ook uw verzekeringsdekking verliezen.

Antwoord op: {{replyComment.author}}
Alle velden zijn verplicht
Commentaar is succesvol ingediend

Bekijk Desktop website