De Relatie tussen Uw Banden en Autoverzekering - Wat U Niet Wist

Hier draait verzekering om. We krijgen allemaal een autoverzekering, betalen religieus de premies, maar we willen natuurlijk niet in de situatie zitten waarin we echt een verzekering moeten claimen. Verzekering is net zoals het krijgen van een brandblusser - u koopt het, maar bid tot God dat u het nooit hoeft te gebruiken. Maar vaak is bidden niet genoeg. Een situatie kan (om verschillende redenen) ontstaan, waarbij u een claim moet indienen bij uw autoverzekeringsmaatschappij. Hoe denkt u dat uw verzekeraar zal reageren?

Verzekeraars Haten Uitbetalingen

Geen verrassingen daar. Niemand vindt het leuk om afstand te moeten doen van hun geld. En soms lijkt het erop dat verzekeraars bovenaan deze lijst staan. Het maakt niet uit dat u hen de periodieke premies hebt betaald, dus wat ze aan u uitbetalen (tenminste een deel ervan) is u eigen geld. Nou, ik denk dat we het ze wel heel moeilijk maken, ze moeten immers zwaar werk verrichten om te kijken of het wel een echte claim is. Het is verschrikkelijk moeilijk om uit een gesprek met uw verzekeraar te komen met een glimlach op uw gezicht. Uw verzekeringsagent kan verschillende redenen aanvoeren waarom uw claim niet kan worden uitbetaald. Sommige van deze redenen houden rechtstreeks verband met uw autobanden.

Als u niet wist hoe en waarom uw autobanden van invloed kunnen zijn op uw autoverzekering, is het nu tijd om dat uit te zoeken.

Hoe Uw Banden van Invloed kunnen Zijn op Uw Autoverzekering

Nou, het zijn eigenlijk twee manieren. Om sommige redenen kunnen uw banden uw verzekeringspolis ongeldig maken. En er zijn enkele situaties, waar uw verzekeringspremie vanwege uw banden wordt opgedreven. Laten we kijken hoe.

Hoe Banden uw Verzekering Ongeldig kunnen maken

Kortom, de verzekeringsmaatschappij stelt dat uw voertuig op het moment van het ongeluk in ‘weg-waardige’ conditie moet verkeren om in aanmerking te komen voor de verzekeringsdekking. ‘Weg-waardig’ kan een aantal dingen betekenen en het omvat zeker de banden van uw voertuig. De logica van de verzekeraar is dat als uw auto door een of andere reden (zelfs die met betrekking tot uw autobanden) in gevaar is gebracht, zij uw claim niet zullen honoreren.

Uw autobanden kunnen worden beschouwd als het 'niet-wegwaardig' maken van uw auto onder de volgende omstandigheden.

Verkeerde Vervangingsbanden

Dit is niet van toepassing op nieuwe auto's met originele bandenmontage. Na een periode waarin u uw banden verwisselt, kunt u het beste de oorspronkelijke specificaties van het formaat gebruiken die door de fabrikant worden aanbevolen. Om helemaal veilig te zijn, kunt u zelfs kiezen voor hetzelfde bandenmerk.

Breedte: Hoogte: Diameter:
Snelheidsindex:

Originele uitrustingen zijn zorgvuldig gekozen door de fabrikant om veilig rijden te garanderen. En het wijzigen van deze banden heeft invloed op het rijgedrag, het remvermogen en andere factoren, waardoor de banden niet geschikt zijn voor veilig rijden.

Er zijn hier drie aspecten van belang.

  • Grootte

Blijf bij het originele formaat aanbevolen door de fabrikant. Overweegt u om uw banden te dimensioneren? Lees hier de voor- en nadelen van de verandering. Maar dat terzijde, het dimensioneren van uw banden zonder uw verzekeraar te informeren, kan uw verzekering ongeldig maken.
In geval van een dergelijke wijziging kan het telefonisch (of schriftelijk) melden aan uw verzekeraar de juiste oplossing zijn. Dit kan resulteren in een premieverhoging. Maar u mag doen wat u wilt en geniet toch van een geldige verzekering.

  • Snelheidsbeoordeling

Als u banden met een lagere snelheid gebruikt dan de originele onderdelen, zullen de nieuwe banden uw normale snelheid niet ondersteunen. Dit kan resulteren in ongevallen. En de verzekeringsmaatschappij kan weigeren uw claim te behandelen, daarbij verwijzend naar het feit dat de auto niet de weg-waardig was en ‘aangepast’. In sommige landen is het zelfs illegaal om op banden met een lagere snelheidswaarde te rijden dan de originele onderdelen.

  • Belastingwaardering

Het monteren van banden met een lagere belasting zou banden met overbelasting of te weinig spanning tot gevolg hebben. Dit zou leiden tot snellere bandenslijtage naast het vergroten van de kans op ongelukken met banden. En uw auto zal langer op de weg mogen. Klik hier voor een interessante onderzoeksstudie over dit aspect.

Illegale Banden

Defecte, beschadigde banden met zichtbare brokken, bobbels en tranen worden als illegaal beschouwd. Ook de profieldiepte van de banden is cruciaal. De wettelijke profieldiepte is 1,6 mm rond het centrale 3/4 deel van het loopvlak rond de gehele wielomtrek.

Als uw banden om een ​​van deze redenen als illegaal worden beschouwd, is het mogelijk dat:

  • U een boete zult moeten betalen
  • U strafpunten krijgt op uw rijbewijs

U vervolgd wordt

  • U het risico loopt dat uw autoverzekering ongeldig wordt

Hoe Banden de Verzekeringspremie Verhogen

Een betrokkenheid bij een auto-ongeluk verhoogt automatisch uw premie, omdat u wordt beschouwd als een ‘onveilige bestuurder’.

Ten tweede kan uw verzekeringspremie stijgen afhankelijk van de strafpunten die u hebt gemaakt. In het Verenigd Koninkrijk trekken misdrijven op basis van het rijden strafpunten aan die aan uw rijbewijs zijn gehecht. De strafpunten variëren afhankelijk van de overtreding, variërend van 3 punten voor het rijden op niet-opgepompte banden tot 11 punten voor rijden onder invloed. 3 punten lijkt misschien niet veel, maar als u geen aandacht besteedt aan uw banden, kunnen ze snel opbouwen. Hoe meer strafpunten u krijgt, hoe hoger uw verzekeringspremie. Klik hier voor meer informatie.

Wat kunt u doen?

Regelmatig controleren van uw bandenspanning is de eenvoudige oplossing om de veiligheid van uw auto te maximaliseren. Dit verkleint de kans op ongelukken, omdat te weinig opgepompte banden sneller klapbanden veroorzaken. Aandacht besteden aan de ouderdom van banden en het vervangen van banden die niet langer in gebruik zijn, is een belangrijk onderdeel van veilig rijden.

Houd ten slotte rekening met de profieldiepte van uw band. Hoewel de wettelijke limiet 1,6 mm is, raden de meeste fabrikanten aan om banden op 3 mm diepte te vervangen.

Deze studie toont op een nat oppervlak bij een profieldiepte van minder dan 3 mm, de remafstand neemt dramatisch toe en bij 1,6 mm (wettelijk minimum) is de remafstand 44,6% gestegen.

En hier is het interessante deel

Het kan lijken dat al deze informatie hamert op het zorgen dat u uw autoverzekering niet ongeldig wordt of dat u uiteindelijk hoge premies betaalt. Maar het feit is: dit gaat over u, uw banden en uw LEVEN. Hoe meer aandacht u besteedt aan al deze aspecten van uw band, hoe meer u met gemoedsrust kunt rijden. Zoals ik al eerder zei (en ik ben er zeker van dat u het daarmee eens bent) krijgen we allemaal een verzekering en betalen we de premie religieus, terwijl we hopen dat we nooit een claim hoeven te maken.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Antwoord op: {{replyComment.author}}
Alle velden zijn verplicht
Commentaar is succesvol ingediend

Terug naar boven