De kunst van het autobanden kopen

Race coureurs weten maar al te goed dat de banden één van de belangrijkste onderdelen zijn van hun bolide. Goede grip staat gelijke aan snelle rondetijden. Bij de gemiddelde automobilist is het besef dat banden belangrijk zijn ook langzamerhand aan het doordringen, waarbij de nadruk ligt op rijveiligheid. Banden zijn niet langer het ondergeschoven kindje want goede banden waarborgen de veiligheid van bestuurder en passagier. De kwaliteit van banden bepalen de wegeligging en hoe lang de remweg is bij een plotselinge ingreep. In sommige gevallen vormen banden het verschil tussen leven en dood. Kortom, autobanden dienen serieus genomen te worden.

Wanneer vervang ik mijn banden?

Er is meer dan één reden om de banden te vervangen, maar het slijten van het loopvlak is een primaire reden. Banden zijn volgens de wet versleten op het moment dat de profieldiepte minder dan 1,6 mm bedraagt. De belangrijkste taak van het loopvlak is om het water van het contactvlak te verspreiden en af te voeren en zodoende grip op de weg te bieden. Het contactvlak is een klein gebied, zo groot als een menselijke handpalm en staat als enige onderdeel van de auto in contact met de weg. De groeven in een band fungeren als kanalen die het water afvoeren waardoor het rubber contact met het wegdek blijft behouden, ook bij stevige regenval.

Wanneer is een band versleten?

Zoals eerder vermeld dienen je banden een minimale profieldiepte te hebben van 1,6 mm. Bij het meten van de profieldiepte komt een profielmeter goed van pas. Dit is een heel simpel mechanisch apparaatje, te koop bij de autoshop voor minder dan 10 euro. Je meet dan in de hoofdgroef van de band en leest simpelweg de diepte af op het apparaatje. De meeste banden hebben 3 of 4 van dergelijke hoofdgroeven dus je kan nog even een paar andere groeven meepakken.

Je kan ook de Thread Wear Indicator (TWI) aflezen. Elke band is voorzien van zo’n slijtage indicator. Dit is een apart stukje rubber in de hoofdgroef. Op het moment dat dit stukje rubber begin te slijten weet je dat je profieldiepte niet meer aan de wettelijk vereiste 1,6 mm voldoet. Let wel, het is beter om al eerder je banden te vervangen, 1,6 mm is wel erg minimaal.

De meeste bandenspecialisten zullen je vertellen dat je banden gemiddeld om de vijf jaar moet vervangen. Bij automobilisten die weinig kilometers maken is op dat moment de profieldiepte meestal nog voldoende. Toch is vervangen het credo. Na 5 jaar heeft een band al een heleboel meegemaakt en de kans op schade door bijvoorbeeld een oneven wegdek wordt groter. Gelukkig kan je de leeftijd van de band bij de meeste banden gewoon aflezen. Banden die in Amerika worden verkocht hebben namelijk een DOT-code vermeld op de wang van de band. De DOT-code eindigt op 4 cijfers. De eerste twee cijfers geven de productieweek aan, de laatste twee het productiejaar. Je weet nu precies wanneer de band is geproduceerd en wanneer de band vervangen moet worden.

Breedte: Hoogte: Diameter:
Snelheidsindex:

Banden en weersomstandigheden

De meeste automobilisten weten dat het gebruik van het juiste type banden een groot verschil kan maken in de rijbeleving en veiligheid achter het stuur. Het gebruik van zomerbanden in de winter is niet alleen gevaarlijk voor de bestuurder, maar ook slecht voor de banden. Zomerbanden zijn gemaakt van een ander soort rubber en reageren daarom anders op koude temperaturen. Winterbanden hebben een hoger rubbergehalte en dat houdt ze soepel lage temperaturen, terwijl zomerbanden betere prestaties leveren bij warm weer. Er zijn ook all-season banden die een perfect compromis kunnen vormen voor regio's met milde winters. In Nederland is het aan te raden om in het winterseizoen over te gaan op winterbanden. Zelfs in een milde winter is er regelmatig sprake van gladde wegen, bijvoorbeeld als het wegdek in de nacht even kort opvriest.

Waar koop ik mijn banden?

De bandenmarkt is groot en zeer concurrerend en kan worden onderverdeel in online en offline. Er zijn ook nogal wat fabrikanten en er komen steeds meer spelers bij, vooral prijsvechters. Je zou kunnen zeggen dat dit de transparantie van de koopervaring niet bevordert. Toch kunnen we met enige overtuiging zeggen dat het beter is om autobanden online te kopen. Zo heb je maximale keus uit allerlei verschillende merken en modellen. De beschikbaarheid van duizenden online recensies geven je de overtuiging om voor een bepaalde band te gaan.

De prijzen online liggen vaak ook een stuk lager dan bij de winkel om de hoek. Dit heeft te maken met de lagere kosten van een online winkel. Dus geen dure winkellocatie met torenhoge huurkosten. Let ook op de aanbiedingen, want online shops stunten soms met de prijzen om klanten door de virtuele deur te krijgen. Bodemprijzen zijn soms het gevolg.

Vergeet niet dat je banden ook moeten worden geïnstalleerd. Meestal werken webshops samen met installatiebedrijven. Je banden worden dan afgeleverd bij de installateur en niet bij jou thuis. Het is dan slechts een kwestie van een afspraak maken op het moment dat de banden binnen zijn. Tijdens een kopje koffie worden je banden geinstalleerd en eventueel gebalanceerd. Niet alle banden webshops zijn gezeteld in Nederland. Let daar op want banden zijn er volumineus en vrachtkosten kunnen flink zijn, vooral uit het buitenland. De meeste webshops verweven hun verzendkosten in de prijs voor de banden. Zo betaal je niet extra voor de verzending.

Lerne wie man einen Rubix-Würfel löst mit der einfachsten lösung. Du musst ein paar Algorithmen zum Erfolg haben.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Antwoord op: {{replyComment.author}}
Alle velden zijn verplicht
Commentaar is succesvol ingediend

Terug naar boven